Ihmettele ja etsi, tee matka kristillisen uskon tielle

Tervetuloa ”tutki uskoa” –osioon! Joskus on paikallaan pysähtyä hetkeksi elämän suurten kysymysten äärelle. Usein matkanteko on tärkeämpää kuin itse määränpää.

Sillä jokainen pyytävä saa ja jokainen etsijä löytää, ja jokaiselle, joka kolkuttaa, avataan. Matt. 7:8.

Mitä usko on? Voiko uskoa ylipäätään ”tutkia”?

Monen mielestä usko on luottamusta – turvautumista Jumalan lupauksiin ja sen huomaamista, että Jumala on läsnä elämässämme eikä milloinkaan hylkää tai jätä meitä yksin. Uskoa ei voi kovin tarkasti määritellä ja sen tutkiminen on vaikeaa. Kasteessa Pyhän Hengen lahjoittama usko saa kasvaa ja vahvistua, kun opimme tuntemaan Jumalaa.

Jumalanpalvelukset ja hartaudet verkossa

Seurakuntaelämä on lähtökohtaisesti yhteisöllistä, mutta usko on henkilökohtainen asia. Jokainen voi lähestyä Jumalaa niillä tavoilla, jotka ovat itselle läheisiä. Joku tahtoo tulla jumalanpalvelukseen tai kokoontua seurakunnan ryhmässä, toinen tuntee pyhän läsnäolon luonnossa tai yksinäisyydessä. Verkkohartauksista ja –jumalanpalveluksista voit saada virikettä yksityiseen hartauden viettoon.

Kysymyksiä, joita olet voinut pohtia:

• Mihin luterilainen uskomme perustuu?

• Mitä kasteessa ja ehtoollisessa tapahtuu?

• Kuinka uskonelämää voi hoitaa?

• Miten Jumala toimii ja vaikuttaa meitä ympäröivässä maailmassa?

• Mitä ihmiselle tapahtuu kuoleman jälkeen?

• Miten muut kristityt ajattelevat?

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia oheisten linkkien kautta. Opi uutta, tutki, pohdiskele, etsi ja ihmettele!