Apua ja tukea

Kun mieltäsi painaa yksinäisyys, suru, masennus, parisuhdehuolet, taloudelliset vaikeudet tai mikä tahansa muu murhe, voit kääntyä seurakunnan työntekijöiden puoleen. Papit, diakoniatyöntekijät ja muut seurakunnan työntekijät ovat seurakuntalaisia varten. Seurakunnan työntekijät ovat vaitiolovelvollisia.

Vaikeiden asioiden kanssa ei ole hyvä jäädä yksin, vaan niistä on tärkeää puhua jonkun kanssa. Jokaisella on joskus tilanteita, jolloin kokee olevansa umpikujassa, etteivät omat neuvot tunnu riittävän eteenpäin pääsemiseksi. Voit olla yhteydessä henkilökohtaisesti, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä.

Diakoniapäivystys

Diakoniavastaanotto toimii ajanvarauksella. Ota yhteyttä: p. 044 738 4315, anne.malinen@evl.fi tai p. 044 738 4314, anu.haverinen@evl.fi. Tarvittaessa voit tuoda yhteydenottopyynnön seurakuntakeskuksen pääovella sijaitsevaan postilaatikkoon.

Keskusteluapua ja kotikäynnit

Diakoniatyöntekijät ja papit tekevät kotikäyntejä. Voit ottaa yhteyttä heihin puhelimitse tai sähköpostilla ja pyytää heitä käymään kotonasi jos sinun on hankala liikkua tai muuten koti on mukavampi paikka kohtaamiselle. Sovittaessa papit ja diakoniatyöntekijät tuovat myös ehtoollisen kotiin.

Diakoniatyön tapahtumia

Diakoniatyö järjestää myös kerhoja, vertaisryhmätoimintaa, virkistyspäiviä ja kirkkopyhiä mm. seuraaville ryhmille:
- vanhukset
- näkövammaiset
- kehitysvammaiset
- omaishoitajat
- mielenterveys- ja päihdekuntoutujat
- surevat

Lisäksi työhön kuuluu:

- osallistuminen rippikoulutyöhön
- lähimmäispalvelu
- yhteisvastuukeräys
- kansainvälinen diakonia

LÄHIMMÄISPALVELU

Lähimmäispalvelu tarjoaa mahdollisuuden tehdä vapaaehtoistyötä ja antaa aikaasi ja läsnäoloasi yksinäisen ihmisen, useimmiten vanhuksen hyväksi. Vierailuilla lähimmäisen luona keskustellaan, luetaan, lauletaan, toisinaan ulkoillaan ja ollaan saattajana kirkossa. Lähimmäispalvelussa toimivia sitoo vaitiolovelvollisuus. Joskus lähimmäispalveluryhmäläisiä voi toimia avustajana diakoniatyön tilaisuuksissa.

Lähimmäispalvelussa toimivat kokoontuvat yhteen syys- ja kevätkaudella kerran kuukaudessa. Kokoontumisissa käy vierailijoita, opitaan jotain uutta, keskustellaan ja jaetaan kokemuksia. Silloin tällöin tehdä tutustumisvierailuja ja vietetään virkistyshetkiä.

Lähimmäispalvelu kaipaa uusia vapaahtoisia, tule mukaan! Ota yhteyttä diakoniatyöntekijä Anu Haveriseen, puh. 044 738 4314, sähköpostitse anu.haverinen@evl.fi.

Maksuton perheneuvonta

Kajaanin perheasiain neuvottelukeskus tarjoaa maksutonta perheneuvontaa parisuhteeseen ja vanhemmuuteen liittyvissä kysymyksissä. Juttelemaan voi mennä puolison kanssa kahdestaan tai yksin. Perheasiain neuvottelukeskuksen ajanvaraus tiistaisin ja torstaisin klo 9-11, puh. 08-6172 22 26 tai 044 744 4276.

Palikoista koostetut portaat, joissa teksti toivoa, iloa, apua ja tukea.
Kirkon kuvapankki/ Pekka Vesantola