Diakonia

Seurakuntamme diakoniatyön toiminta-ajatuksena on pyrkiä välittämään armoa ilman ehtoja, sekä etsiä, lievittää ja poistaa ihmisten hätää ja kärsimystä. Työn tavoitteena on hyväksyvä ja tukeva kohtaaminen, yhteyteen saattaminen sekä diakoniakasvatus.

Diakonian työntekijöihin voit ottaa yhteyttä kaikissa elämäsi vaikeuksissa ja kriisitilanteissa. Sellaisia tilanteita ovat mm. työttömyys, suru, sairastuminen tai velkaantuminen.

Diakoniavastaanotto

Diakoniavastaanotto toimii ajanvarauksella. Ota yhteyttä: Anne Malinen p. 044 738 4315, anne.malinen@evl.fi tai Anu Haverinen p. 044 738 4314, anu.haverinen@evl.fi. Tarvittaessa voit tuoda yhteydenottopyynnön seurakuntakeskuksen pääovella sijaitsevaan postilaatikkoon.

Keskusteluapua ja kotikäynnit

Diakoniatyöntekijät ja papit tekevät kotikäyntejä. Voit ottaa yhteyttä heihin puhelimitse tai sähköpostilla ja pyytää heitä käymään kotonasi jos sinun on hankala liikkua tai muuten koti on mukavampi paikka kohtaamiselle. Sovittaessa papit ja diakoniatyöntekijät tuovat myös ehtoollisen kotiin.

Diakoniatyön tapahtumia

Diakoniatyö järjestää myös kerhoja, vertaisryhmätoimintaa, virkistyspäiviä ja kirkkopyhiä mm. seuraaville ryhmille:
- vanhukset
- näkövammaiset
- kehitysvammaiset
- omaishoitajat
- mielenterveys- ja päihdekuntoutujat
- surevat

Lisäksi työhön kuuluu:

- osallistuminen rippikoulutyöhön
- lähimmäispalvelu
- yhteisvastuukeräys
- kansainvälinen diakonia

Lähimmäispalvelu

Lähimmäispalvelu tarjoaa mahdollisuuden tehdä vapaaehtoistyötä ja antaa aikaasi ja läsnäoloasi yksinäisen ihmisen, useimmiten vanhuksen hyväksi. Vierailuilla lähimmäisen luona keskustellaan, luetaan, lauletaan, toisinaan ulkoillaan ja ollaan saattajana kirkossa. Lähimmäispalvelussa toimivia sitoo vaitiolovelvollisuus. Joskus lähimmäispalveluryhmäläisiä voi toimia avustajana diakoniatyön tilaisuuksissa.

Lähimmäispalvelussa toimivat kokoontuvat yhteen syys- ja kevätkaudella kerran kuukaudessa. Kokoontumisissa käy vierailijoita, opitaan jotain uutta, keskustellaan ja jaetaan kokemuksia. Silloin tällöin tehdä tutustumisvierailuja ja vietetään virkistyshetkiä.

Lähimmäispalvelu kaipaa uusia vapaahtoisia, tule mukaan! Ota yhteyttä diakoniatyöntekijä Anu Haveriseen, puh. 044 738 4314, sähköpostitse anu.haverinen@evl.fi.