Yhteisvastuukeräys alkaa Kynttilänpäivänä 6.2.

Kynttilänpäivällä on pitkät perinteet. Päivää on vietetty kristikunnassa erillisenä juhlana 300-luvun puolivälistä lähtien. Kynttilänpäivä päättää kirkkovuodessa joulun juhlajakson. Päivän nimen taustalla on katolinen tapa vihkiä tuolloin vuoden aikana kirkossa käytettävät kynttilät.

Kynttilänpäivänä alttarilla on kuusi kynttilää. Päivän liturginen väri on valkoinen, ilon ja toivon väri.

Päivän raamatullisena aiheena on Jeesus-lapsen tuominen temppeliin 40 päivää syntymän jälkeen sekä jumalallinen valo, joka hänessä tuli maailmaan ja ilmestyi ihmisille. Kynttilä on kirkollisessa perinteessä muistamisen ja toivon merkki.

Kynttilänpäivänä avataan myös vuoden 2022 Yhteisvastuukeräys, jonka teema on Koronapandemian seurauksista kärsivien lasten ja nuorten auttaminen niin Suomessa kuin maailmallakin.

Lue lisää Yhteisvastuukeräyksestä. Voit lahjoittaa tästä Kuhmon seurakunnan yhteisvastuukeräykseen.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö avaa vuoden 2022 yhteisvastuukeräyksen Kynttilänpäivänä 6.2. kello 12.00.

2022-01-28 09:46:00.0