Hautajaiset

Läheinen ja rakas ihminen on poistunut keskuudestamme. Surun keskellä tarvitsemme toistemme tukea ja rohkaisua. Tärkeää on, ettei kukaan jää yksin surussaan.

Surun läpikäymiseen saa kuuntelu- ja keskusteluapua seurakunnan papeilta, diakoniatyöntekijöiltä ja sururyhmästä.

Kristillisessä hautaan siunaamisessa vainaja saatetaan ja siunataan haudan lepoon.

Vainajaa muistetaan, hänen puolestaan rukoillaan, surevia tuetaan. Pyhässä kasteessa ihminen on liitetty Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Yhteys kestää kuolemankin kohdatessa.

Surun varjostaessa arkea omaisten on jaksettava huolehtia hautajaisjärjestelyistä.

Järjestelyjen hoitamisessa auttavat hautaustoimisto ja seurakunnan työntekijät. Hautaan siunaaminen toimitetaan yleensä 2 - 3 viikon kuluessa kuolemasta.

Minä olen ylösnousemus ja elämä.
Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin,
eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun,
ikinä kuole.
Joh.11:25-26